Fecha de Entrega y Numero del War Department

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Fecha de Entrega y Numero del War Department

Notapor Joe » 12 Ago 2009, 00:17

Gracias a la gestion del amigo Gaston se ha logrado obtener la fecha de entrega del Semioruga M5 de la AACVM y el numero asignado por el Departamento de Guerra de los EE. UU. El numero de serie de nuestro semi es: M5 - 5041 - ORD - 15796, fue entregado en Septiembre de 1943 y le fue asignado el numero: USA 4033784. Este vehiculo, al igual que la mayoria de los International, fue entregado a los aliados al amparo del sistema de "Prestamo y Arriendo" (Lend & Lease). Por lo tanto, cuando lleguemos a la etapa de pintura habra que extremar los cuidados para ver si descubrimos numeros y/o marcas del ejercito Britanico. Gracias Gaston.
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Notapor m606paz » 12 Ago 2009, 08:30

Que buen dato!!!
Entonces este semioruga se compro en estado "usado" por los britanicos??? ó llego nuevo????
Esto me hace pensar que debe haber sido tan grande la acumulacion de material en UK para la preparacion de Overlord que llegado el momento de utilizarlos, no habia tanta tropa para utilizar estos vehiculos ni tampoco combustible y pertrechos.
De hecho, alla por noviembre/diciembre 1944 , las tropas aliadas debieron frenar su avance, no solo por que los pertrechos no llegaban con la rapides del avance sino a otras consideraciones , que sabran comentar personas mejor informadas que yo.
Y los alemanes esbozaron una timida ofensiva en navidad , que hizo temblar al alto mando aliado.
Bueno me fui de tema... :oops:

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Notapor martinelterrible » 12 Ago 2009, 09:57

la ofensiva de las ardenas fue un acto fantastico de intrepidez alemana,por un bosque muy cerrado,el de las ardenas,con el objetivo de cortar en dos a los aliados,y expulsarlos en un nuevo dunkerque,(muy optimista el asunto)...que se hizo en forma muy audaz,por una zona que los aliados nunca imaginarian que los alemanes serian capaces de atacar....

Lo bueno es que en la guerra franco prusiana de 1870/71,la ww1,el asalto a francia...lo hicieron por ahi....

Estaria buenisimo volver el semioruga a su esquema y marcas UK WW2!!!
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Notapor martinelterrible » 12 Ago 2009, 10:11

Mariano,con referencia a la red logistica en europa en la epoca que decis,hay una pelicula para bajar de emule "El Expreso Bola Roja",que es el nombre que le daban los americanos,a los convoyes de camiones,en gral cckw,que llevaban suministros urgentes a primera linea.

...volviendo a las ardenas...el amado lider de multitudes,penso que con cuatro dias de mal tiempo y combustible le ganaria a la aplanadora?

Es increible el esfuerzo aliado,y la organizacion tipo empresarial que hubo en esos años.Junto con la flota de invasion,avanzaron muelles de concreto prefabricados,los famosos Mulberry,para permitir el inmediato arrivo y descarga de cargueros de gran porte,el barco Tender,que mientras la flota avanzaba,tendio una linea de 4 pulgadas desde inglaterra a francia,para permitir el envio de combustible ininterrumpido y sin riesgo de que se corte el suministro por submarinos,el famoso oleoducto PLUTO (Pipe-Lines Under The Ocean),el asalto de manequies en calais etc....
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Notapor m606paz » 17 Ago 2009, 18:29

Gracias Martin por el relato!!

Hasta ahora no encontre ninguna foto de un semioruga utilizado por los britanicos.

Dejaré un pedido en G503, solo por curiosidad

Aun no esta definido que insignias llevará, pero seguramente serán las del EA

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Notapor Joe » 17 Ago 2009, 19:08

Hola Mariano: La idea es, la mia por lo menos, de restaurar el M5 (El Tatu) nuestro a la configuracion que tenia antes de la mutilacion digo repotenciacion, aprovechando que el amigo Bianucci descubrio las marcas de la Unidad en la cual presto servicios. Lo de las marcas del ejercito Britanico es a titulo de curiosidad y porque el conocido de Gaston de la G503 pidio que le avisaramos si encontrabamos algo de eso. Un abrazo.
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Notapor m606paz » 17 Ago 2009, 19:28

Felipe

Recuerdo que Hugo habia encontrado marcas !!!

Tenemos fotos de semiorugas en el EA????

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Notapor Joe » 17 Ago 2009, 20:05

Mariano: Yo no pude encontrar en la Web fotos de los semi antes de la repotenciacion. El que probablemente tenga alguna es el "Corresponsal de Guerra" (alias Hugo Bianucci). Las marcas que encontro Hugo son las del Escuadron de Exploracion de Caballeria Blindada 3 a que nos referimos en otra nota. Seguire buscando a ver si descubrimos alguna foto de los semi en su estado original. Tengo que ir al Museo de Ejercito donde tengo entendido hay un M5 todavia con motor original, aunque desconozco el estado general. Despues te comento. Saludos.-
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Notapor m606paz » 26 Sep 2010, 20:14

Retomando este tema, esto es lo que averiguo Gaston en USA


dongaston70 escribió:Hello again Joe!
As usual, I turn towards you for info on HTs...
This time, for three IHCs, all are here in Argentina, and brought from Europe around 1947 (as all "Argentine" HTs do).

In a farm and owned privately:
M5 - 5057 - ORD - 15812 (with roller)
M5 - 4850 - ORD - 15605 (with winch)

In the Army´s Museum (outskirts of Buenos Aires):
M5 - 1764 - ORD - 12519 (I don´t remember if it is a winch or roller model...)

An AACVM (our MV collectors´association) member, Hugo Bianucci, is building up a database for HTs which found their way to our country, your info will be gladly appreciated.
Thanks in advance!
Cheers from Argentina
Gaston



Joe DeMarco escribió:Hi Gaston,

Thanks for the report. The data is very helpful. Plugging in the numbers, it would certainly appear that there is a mathematical relationship between the Ord Number & the MFRS Number. Based on the info you reported, & one example from Belgium, the Ord Number & the MFRS Number are related by the number 10755. That is, if you add 10755 to a known good MFRS Number, it will give you the Ord Serial Number. Or you can subtract 10755 from the Ord Number to come up with the MFRS Number. I've looked at a couple I-H's where the frame stamping was so light, that it was impossible to get a good read of the whole thing, so that 10755 formula might help some owners figure out their numbers in cases where there is no dataplate.

I think the first production M5 would have been assigned Ord S/N 11259, MFRS Number 504, & USA 4029247. ( I would have expected that might have had MFRs No 1 or 2, but nothing is ever real logical with this number stuff.)

I-H made 4625 M5s from Dec, 1942 through Sept 1943. I think the last M5 would have been Ord 15883, MFRS 5128, USA 4033871. The ones you reported with Ord S/Ns 15605, 15796 & 15812 would have been produced in Sept.

I'm interpolating that the first M5A1 was Ord 15884. No one has reported any surviving M5A1s so far, but I would guess that 15884 would have an MFRs No of M5A1 - 5129, or perhaps like Diamond T, they started the sequence over at 1 (M5A1 - 1) when they swithed from M5s to M5A1s?

The other two you reported 12519 & 12562 would have been accepted in April, 1943. I have in my notes that 12519 was remanufactured by Truscon Steel. Is there any evidence that any of the others Were? I assume the I-Hs had to be remanufactured because they had been used by troops training in the US. Truscon redid 1799 M5s in 1944, & another 1408 in 1945. I doubt if any of the ones done in 1945 were sent overseas during WW II, but could have been sent as MDAP in the 1950s.

>An AACVM (our MV collectors´association) member, Hugo Bianucci, is building up a database for HTs which found their way to our country

Hope you will keep us updated about his findings.

Great info, thanks again, Gaston!

Joe



Joe DeMarco escribió:
Hi Gaston,

>I would need you to confirm the USA registration numbers for the last three HTs for which I sent you the serial numbers, just to remind you:
M5 - 5057 - ORD - 15812 (with roller)
M5 - 4850 - ORD - 15605 (with winch)
M5 - 1764 - ORD - 12519

For M5 / M5A1s with Ord Serial Numbers 11259 thru 18777, I'm 95% sure that the key number is 4017988. If you add that to the Ord S/N, it will give you the USA Number assigned. Thus Ord 12519 = 12519 + 4017988 = USA 4030507.

Keep in mind that while these units would have had USA Numbers painted on the hoods when they were accepted at I-H, that would have been overpainted & replaced with a British War Department Number when the tracks were assigned as Lend Lease.


>M5A1-833-ORD-16218

That's a fine looking half-track, but it has me baffled a little. Any possibility of a typo? Does that info come from an auction list, or was it actually recorded from the dataplate or frame of the HT?

If from a list, it's too bad there are no other M5A1s, since it would be good to find another set of M5A1 numbers to compare.

If you have a list, could you provide a few examples of M9A1 numbers?


Joe



Joe DeMarco escribió:Hi Gaston,

That is fantastic!

I try to look for patterns in the numbers, & it's immediately apparent from your list that the Ord Serial Number of the M9A1s is exactly 500 lower than the Manufacturer's Serial Number.

Only a few I-H tracks have been reported on G503. One member reported he has M9A1 - 2198 - ORD 1698, which fits in perfectly. A couple guys posted photos of the frame stamping, but they couldn't read the whole thing, so now that we know the 500 thing, maybe that will help them determine their numbers accurately?

Thanks to your valuable contribution, I'm pretty sure the M9A1s go like this...

Production Order T-4660 for 3433 units, all accepted as M9A1s, 50% roller, 50% winch

Ord S/N 3, MFRS S/N 503, USA 4067586 thru Ord S/N 3435, MFRS S/N 3935, USA 4071018

The mathematical relationship between the Ord S/N & the USA Number is 4067583. That is, if you add that to the Ord S/N, it gives the Registration Number assigned. Unfortunately, there is no mathematical correlation between those numbers & the British WD Numbers on Lend Lease vehicles. I think most or all of your tracks would have had Brit Numbers painted on when they got there. That said, I do have a few historical listings that provided only the USA Number. Here's an example...

4036337 M5A1 Vehicle Return, 1/6 FA Regt/ 6 South African AD, 8/31/44, Italy

Perhaps you got a few like that?


>The M5A1 serial number I provided was taken from the actual auction listing. I believe the numbers to be accurate, as the >Army double checks each of them from their archives and actual stampings on the HTs front frame rails. I have no reason to >doubt as to its accuracy.

Ok, good. Casualty, deficiency & transfer lists are great research tools, particularly when they provide both the Ord & USA Numbers together. I've found that long lists like that often contain about 10% typos is all.
It would be helpful to be able to record a few more examples to confirm, but assuming M5A1-833-ORD-16218 is accurate, we might posit that the difference between the Ord S/N & the MFRS S/N on the M5A1s is 15385. Thus I think the first M5A1 would have been Ord S/N 15884, MFRS S/N 499. Maybe there are a few more M5A1s out there?

Please keep us updated about your group's research efforts concerning Argentinian HTs. An original dataplate generally has the builder's name on it, & some of us would be interested in seeing an example of an I-H dataplate, if you can find a few.

Many thanks, Gaston!

Joe


Resumen Gaston!!! :D
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Número de serie y número ORD de los semiorugas

Notapor dongaston70 » 27 Sep 2010, 19:50

Buenísimo recordar toda esa info, Mariano. Yo aproveché y l e pasé números de serie de todos los semiorugas que subastó el EA en su momento.
En definitiva, salían de fábrica ya con su número "USA" asignado, de hecho, aparte del número de serie en sí (el que en este caso empezaría con M5) ya de fábrica tenían asignado un número "ORD" (único para el vehículo y oficial del Ordnance Department). Bastante ordenados, y eso que estaban en plena guerra.

Saludos desde La Pampa
Gastón
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